Vádiratot írtak a kormány oktatáspolitikája ellen

2014. 03. 25. 10:00 - Merker Iván

Mégpedig az Oktatói Hálózat, a Hálózat a Tanszabadságért és a Hívatlanul Csoport. A tanítók, tanárok, szülők, oktatók és diákok megállapításai "súlyos vádpontokat tartalmazó vádirattá álltak össze." De mit is takar ez a feltűnő választékossággal megfogalmazott szöveg?

Az elején belecsapnak a húrok közé, a kormányt rögtön a "magyar oktatási rendszer egészének elsorvasztásáért" fogják vádba. A szervezetek állítása szerint megdöbbentő a megszorítások miatti forráshiány, a (szerintük) fölösleges bürokráciai mamut (KLIK), a tanári terhek növelése és a béremelés késlekedése ill. mértékének kicsisége, valamint az életpályamodell. Tiltakoznak továbbá az EU-s tendenciákkal való szembemenés, a felsőoktatás költségvetési támogatásának csökkentése és a kiszámíthatatlan finanszírozási struktúra ellen.

A második pontban az oktatás területén tapasztalt minőségromlásért és a magyar oktatás versenyképességének csökkenéséért szegezik fegyverük a kormányzatnak. Problémásnak tartják, hogy a közoktatás átszervezése miatt leromlott a diákok teljesítménye (volt valaha jó PISA-eredményünk, egyébként?), hogy jogi és anyagi okokból az intézmények kényszernyugdíjazásra és elbocsátásra kényszerültek, továbbá a kiesett professzorok helyére nem engednek új embereket felvenni. Problémásnak tartja a három civil szervezet, hogy az oktatói létszámhiányt ungyen dolgozó nyugdíjasokkal és fiatalokkal lehet csak pótolni, hogy kurzusok és képzések szűnnek meg kényszerből, hogy nincsenek korszerű munkaeszközök, hogy nincs lehetőség a támogatások felvételére illetve veszélyeztetik a doktori iskolákat.

Azzal is vádolják a kormányt, hogy felszámolták az intézményi autonómiákat, és túlzottan központosítottak, gondolva itt a sokszínűség korlátozására, az alternatív iskolák ellehetetlenítésére és a tanügyi irányítás "fékevesztett" központosítására éppúgy, mint az iskolák elvételére az önkormányzatoktól. Zavarja őket az is, hogy a minisztérium belenyúl a felsőoktatási intézmények irányításába, elutasított személyeket nevez ki rektornak, de még az ő kezüket is megkötik kancellárokkal, ráadásul meg is zsarolják az egyetemek vezetőit. Állításuk szerint a Magyar Akkreditációs Bizottságot kézzel vezérelhetővé tették, ellehetetlenítve a felsőoktatás független minőségelemzését, illetve a kormány "mert önkényesen beavatkozik az értelmiségi képzés kínálati piacába, rövidlátó "tervgazdálkodást" vezetve be."

Vádjuk szerint a kormányzat oktatási stratégiája szakszerűtlen, a rendszer kaotikus, a reformok korszerűtlenek, sokszor figyelmen kívül hagyja a tényeket, a KLIK pazarló és működésképtelen, a felsőoktatásban káosz és bizonytalanság van. Szerintük nem volt társadalmi egyeztetés sem, kihagyták a szülői és a diákszervezeteket, és csupán önkényesen kiválasztott partnerekkel folytatnak "látszattárgyalást". Problémásnak tartják az ágazat átideológizálását, ehhez kapcsolódóan az iskolák átpasszolását az egyházaknak. Ahogy ők fogalmaznak, vádolják a kormányt, "mert a Nemzeti Alaptantervbe avítt és mérgezett tartalmakat vezetett be", talán ez a mondat mutatja meg legjobban, milyen stílusban is íródott a dokumentum. Azt állítják, hogy a kötelező etika- és vallásoktatás ideológiai feszültségeket váltott ki az iskolákban. Ezután esik szó az ideológiai lojalitás kikényszerítéséről.

A további pontokban azzal vádolják a kormányt, hogy jogtalan előnyöket adnak, ill. felszámolják a versenyt, lejáratják a tudást és a szakértelmet (pl. szakértői vélemények önkényes válogatása, nincsenek kivitelezési és hatástanulmányok, stb.), a pedagógusok és a kritikai értelmiség megalázására tesznek kísérleteket, a jogbiztonságot csorbító és jogkorlátozó intézkedéseik vannak (akinek nem lenne egyértelmű, itt a gyermeki jogok korlátozására, az iskolarendőrre vagy az egész napos iskolára gondoltak), a felzárkózás lehetőségeit szűkítik (pl. a HÍD-program csak a szegregációt erősíti, állítják), valamint

12. Vádoljuk a kormányt, hogy aláássa a magyar nemzet jövőjét,

  • mert lezülleszti az egész oktatási rendszert,
  • mert az oktatás fejlesztése helyett stadionokat épít,
  • mert önkényes felsőoktatás-politikája miatt a legtehetségesebb diákok egyre nagyobb számban mennek külföldre, megfosztva ezáltal a magyar felsőoktatást és a tudósutánpótlást a legnagyobb értékeitől,
  • mert tevékenysége a tudatlanság fenntartására, a hiszékeny, tanulatlan emberek félrevezetésére irányul,
  • mert a társadalmi felemelkedés előmozdítása, a nemzet jövője helyett csak saját hatalmának jövője érdekli.

A teljes szöveget fentebb már linkeltük, nem hosszú, stílusát tekintve, ahogy már említettem, nagyon választékos, irodalmi, már-már "avítt". Az állítások, bár nincsenek túlzottan indokolva, megállják a helyüket, bár talán egy kicsit túl nagynak tartják a minőségromlást (a valódinál nagyobbnak), illetve fájóak a szakmaiság szempontjából az olyan kis stiklik, mint az erkölcstan és az etika felcserélése (a különbséget az Oktató Hálózat tagjainak tudnia kéne), vagy a kritikus értelmiség és a pedagógusok egy kategóriaként való említése is finoman szólva csúsztatás.

Szerintünk: (0/5)
Török Márk-o-Meter: (0/5)

A bejegyzés trackback címe:

http://atlatszooktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr655877020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Endre Haász 2014.03.25. 19:05:57

Sajnos a vádak igazsága csak néhány év múlva lesz egyértelmű. Talán még nem lenne késő tenni valami értelmeset!

.Gordon Gekko. 2014.03.25. 19:12:50

'Mégpedig az Oktatói Hálózat, a Hálózat a Tanszabadságért és a Hívatlanul Csoport.'

Sose hallottam egyikről se. Vannak még másmilyen csoportok is?

pocakos focisla 2014.03.25. 19:21:11

10 MSZP csicska csinált három szervezetet, hogy kampányoljanak az Elkúróknak.

Majmok hada az egész.
Már szórakoztatónak se nevezném, amit ezek az MSZP csicskák művelnek.

Ez már maga a megtestesült szánalom.

pocakos focisla 2014.03.25. 19:22:47

@Endre Haász:

Az MSZP már bizonyított. az MSZP-s SZDSZ-s oktatás politkájának hála a PISA teszten máris szarabbak vagyunk.

Ez az első évfolyam tudniillik, akik élőben megtapasztalhatták Magyar Bálinték buktatás és osztályzás mentes oktatáspolitikáját.

Fulek 2014.03.25. 19:28:38

@pocakos focisla: Ezek a bajnai-féle hálózatok...

Egyébként igazad van, most már sajnos mérhető a Magyar Bálint-féle oktatási modell csődje....

flort 2014.03.25. 21:09:04

@Fulek: te is abban a rendszerben lettél ennyire elvakult marha?

Ambiorix 2014.03.26. 02:46:00

Pedig jobb lenne beletörődni, hogy ezután is az iskolafenntartó fogja kinevezni az igazgatót, és nem Fahéj anyuka a szülői munkaközösségből, valamint továbbra sem népszavazás dönt Bádog Aranka III/C oszt. tan. matekdolgozatának érdemjegyéről, s a méltán népszerű Dózer tanár úr sem hagyhatja ki a tantervből a magyar rokokó költőket, csak azért, mert utálja Csokonait. Aki meg úgy gondolja, hogy az iskola nem az oktatás és nevelés, hanem a politizálás, az önmegvalósítás és a világmegváltás színtere, azt remek parkgondozói tanfolyamok várják a munkaügyi központban.

nu pagagyí 2014.03.26. 06:30:13

@Ambiorix: Eszedbe ne jusson állami általános iskolán kívül másba járatni a gyerekedet, mert Ti ezt érdemlitek. A tanárokon semmit ne kérj számon, ők előírásokat teljesítenek, igényeket kéretik leadni Mareknénál, aztán majd várjál türelmesen, amíg reagál rá.

nu pagagyí 2014.03.26. 06:37:34

@pocakos focisla: Megnyugtatlak, pontosan 8 éve garázdálkodik a Fidesz az iskolákban. 2006-tól az önkormányzati hatalom birtokosaként rongálta az oktatást, most teljhatalommal fogja elcseszni el véglegesen.

Endre Haász 2014.03.26. 07:37:03

Miért nem lehet egy szakmai kérdésről - mert az oktatás ilyen - értelmesen beszélni, nem csak mindenféle "pártelcseszést" belekeverni. Ha megpróbálnátok végignézni (végigtanulni) a mostani 1-5 osztály tananyagát, észrevennétek:
1. A matematikának hívott számtan garantálja, hogy a gyerekek ne tanuljanak meg számolni.
2. A szörnyű gyors tempójú írás tanítás, a gyakorlás elhanyagolása már harmadikban "eredményes".
3. Az olvasás tanítása biztosítja a szövegértés teljes bizonytalanságát, helyesebben a szöveg nem értést. Arról már nem beszélek, hogy az olvasmányok olyanok, mint a Rákosi rendszer olvasmányai, csak az agymosás iránya más.
4. A beszéltetés (feleltetés), a fogalmazás hiánya, a tesztrendszer eredménye az önálló gondolkodás, mondatalkotás képességének kialakulását gátolja.

A legszomorúbb, hogy ezt tapasztalatból mondom...

high up! 2014.03.26. 07:40:30

@pocakos focisla:

A PISA bukás már a fidióták számlájára megy. Ez ugyanis az a korosztály, amelyiket 3 éve a tudás növelése helyett a Birkamenetelés és pofabefogás tananyagával rohasztottak le.

nu pagagyí 2014.03.26. 08:06:30

Felhívom mindenkinek a figyelmét, hogy az oktatás kérdéséhez csak a KLIK Spontán Véleményeket Engedélyező Osztályának engedélyével lehet hozzászólni. A kérelmet és a hozzászólás tervezett szövegét három példányban kell előterjeszteni, amelyet kinevezés által szakembernek minősített kollégáink bírálnak el.

Marekné.

Közösségek