A „homloknyi Magyarországnak” ajánlotta fel az Apáczait

2014. 04. 24. 08:47 - m. g.

​Életemben olyan erős interjút még nem olvastam, mint ami Esztergályos Jenővel, az Apáczai Kiadó ügyvezetőjével készült. Ha évtizedek múlva tanítani fogják a Nemzeti Együttműködés Rendszerét, ez lesz hozzá az illusztráció. Esztergályos úgy ajánlotta fel a kiadót a nemzetnek, mint Szent István a koronát.

Az Apáczait nemrég vette meg az állam és gyorsan helyzetbe is hozta a közoktatási intézményekben rendelhető tankönyvek drasztikus korlátozásával. Esztergályos tehát fényévekkel jobban jött ki a buliból, mint mondjuk a szegedi Mozaik Kiadó, amit nem vásároltak fel, de megrendelésekre se nagyon számíthat. Szóval örül az Apáczai, hogy rendes volt Kádár elvtárs a gyerekekkel, amikor közéjük is lövethetett volna, és lenyűgöző interjúval hálálja meg a jóságot a kiadó honlapján.

Ha Obersovszky Péter lennék, sírva könyörögnék az interjút jegyző Rozmán Lászlónak, hogy tanítson. Nem vág egyből a közepébe, egy kedves személyes kérdéssel hozza közel az olvasóhoz alanyát.

Rozmán László: Megkérdezhetem, hol ünneplelte a húsvétot?

Esztergályos Jenő ügyvezető: Természetesen itthon töltöttük a húsvéti ünnepeket, boldog családi körben, otthonunkban leányommal és unokáinkkal. Együtt volt a család, és ünnepi díszbe öltöztettük a lelkünket, és megnyitottuk szívünket, hogy befogadhassuk a Megváltás boldogító érzését.

Szerencsére az ügyvezető megengedte a riporternek, hogy megkérdezze, így megvan az alaphangulat. Szükség is van rá, mert most megtudjuk, hogyan lett az államé az Apáczai.

RL: Kezdjük talán az elején! Pedagógus kollégáinkat – és mondhatnám az egész társadalmat - az elmúlt hetekben leginkább foglalkoztató kérdéssel: Elrekvirálták, elvették, vagy eladták az Apáczai Kiadót az államnak?

EJ: Egy mondattal, vagy egy kicsit a lényeget kifejtve válaszolhatok?

RL: Szeretném, ha kifejtené és elmondaná valósághűen a történetet. Bizonyára sok tízezer pedagógust, több százezer szülőt és érdeklő magyar állampolgárt is foglalkoztat ez a kérdés.

EJ: Ott kezdődött, hogy részt vettünk feleségemmel a Thália Színház Veled Uram! című díszbemutatóján. A drámai végkifejletben ott áll Szent István a színpadon fizikálisan, mentálisan, pszichésen, naturálisan mezítelen felsőtesttel kiszolgáltatottan, kezében a Szent Koronával. Miután a gaz Orseolo Péter megvakította Vászolyt, Szent Királyunknak nem volt kire hagyományoznia a Koronát, ezért felajánlotta a nemzetnek, Szűz Máriának… Ebben a tragikusan megrázó pillanatban nagyon halkan súgtam feleségemnek, hogy (már bocsánat, az érdemtelen hasonlatért!) nekünk nincs koronánk, de mi is felajánljuk az Apáczai Kiadót ennek a Nemzetnek, ennek a Hazának, „a homloknyi Magyarországnak". Ezt a szándékunkat bejelentettem Államtitkárunknak, aki jó szívvel támogatott minket. Megkezdődtek a tárgyalások az állam legfőbb képviselőivel. – Már most szeretném előrebocsátani, hogy mindvégig a legnagyobb segítőkészséggel, őszinte támogatással találkoztam. – Talán nem merő véletlen, hanem a sors különleges ajándéka, hogy az Apáczai Kiadó felajánlása Hazánknak, Magyarországnak egybeesett az oktatáspolitika irányelveivel. – A tankönyvellátást állami szubvencióval, igen magas színvonalon, XXI. századi, korszerű tankönyvekkel, átláthatóan és a szülők számára olcsóbb áron kell lehetővé tenni.

Elég erős darab lehet, ami azt váltja ki az emberből, hogy adja a vagyonát az államnak, nem szívesen ülnék be rá, mert másnap azon kapnám magam, hogy viszem a biciklimet a minisztériumnak. Az Esztergályos által idézett jelenetből mondjuk úgy tűnik, hogy Szent István némi nyomás hatására tette meg a felajánlást, de hát ilyesmi a mai Magyarországon elő sem fordulhatna!

RL: Az oktatáspolitika mely vezetőinek nevét szabad megemlítenünk az akvizíció során?

EJ: Már ahogy az előbb jeleztem, Dr. Hoffmann Rózsa Államtitkár Asszony tette meg az első komoly lépést. Rendkívül nagy hálával és köszönettel tartozom Balog Zoltánnak, az Emberi Erőforrások Miniszterének, aki eredeti, lelkészi hivatása alapján is rendkívül tiszta ember. A tárgyalások során végig barátsággal és szeretettel beszélgettük meg az eszmei, szakmai, sőt részben az üzletpolitikai kérdéseket is. Mindenképpen meg kell említenünk Hegedüs István Miniszteri Biztos Urat, hiszen az akvizíciót ő vezényelte le. Ő ezzel a három mondattal határozta meg a tárgyalások lényegét:

  • Engem a Miniszter Úr azzal bízott meg, hogy a lehető legkisebb feszültséggel oldjam meg a tankönyvellátás helyzetét. Ezért minden kiadó képviselőjét megkérdezem és felajánlom nekik a lehetőséget.
  • Szeretnénk az Apáczai Kiadóval legelőször megállapodni, ismerve a szakmaiságát és az eszmeiségét.
  • Nagyon jó lenne, ha fél év múlva sem keseredne meg egyikünk szája íze sem.

Bizton mondhatom, hogy az egész akvizíció során Hegedüs István rendkívül korrekt módon, mindig progresszívan, a lehető legjobb megoldást keresve irányította az átadás-átvétel folyamatát.

RL: Tudom, hogy az árral kapcsolatban nem illik, sőt nem is szabad kérdezni, mert szigorúan titkos, de ugye, azután érdeklődhetek, hogy anyagilag elégedett-e az értékesítéssel?

EJ: Úgy érzem, hogy korrekt megállapodás, elfogadható kompromisszumos megoldás született, amely mind a két fél érdekeit figyelembe vette. Ebben – az átadás-átvételben különben sem az anyagi kérdés az első, hanem az, hogy az Apáczai Kiadó 24 éves szakmaiságát, eszmeiségét és szellemiségét tovább tudjuk-e éltetni sok tízezer Pedagógus Kollégánk és sok százezer gyermek örömére – mondhatnám a magyar társadalom számára.

    Szigorúan titkos, egyem is meg. Az, hogy mennyit ver el az állam az adófizetők pénzéből és mennyire járt jól Esztergályos, hogy megéri neki bevállalni ezt az interjút. Majd én is azt fogom mondani a NAV-nak adóbevallás helyett, hogy szigorúan titkos, és erre az írásra fogok hivatkozni. Amúgy stilisztikailag is nagyon erős az anyag, nekem egy vödör langyos olvasztott Frutti cukorka jut róla eszembe.

    RL: S Ön, személy szerint hogyan élte meg ezt a hatalmas változást?

    EJ: A legnagyobb örömmel töltött el, hogy az az ember, akit csak az „Ösmerős" néven említhetek az aláírások után azt mondta: „Ugye tudod, hogy az Apáczai Kiadót Te most piedesztálra tetted. Megépítetted a magyar tankönyvellátásban a szobrodat. A társadalom elismerte az Apáczai Kiadó tankönyveit. Ezzel – megteremtetted magadnak a lehetőséget, hogy ha majd úgy gondolod, méltósággal vonulhass ki a magyar tankönyvellátás rendszeréből. – Én ahogyan ismerlek, munkamániás vagy, ezért arra kérlek, hogy a jövőben a munkád mellett már gondolj a pihenésre, és úgy dolgozz, hogy közben jusson időd a szórakozásra is!" Utána rendkívül megtisztelő módon lekísért a lépcsőn és az utcán a lámpánál köszöntünk el egymástól. Számomra megható és rendkívül felemelő, hogy engem a jó Isten mindig a „kötényében hordott".

    Szeretném remélni, ha majd odafent az Úr színe előtt el kell számolnom a tálentumokról, akkor elmondhatom, hogy igyekeztem eme földi létemben sok mindent megtenni azért, hogy méltó legyek a Gondviselés kegyelmére. De el kell azért mondanom, hogy „sok jót elmulasztottam", sok mindent nem követtem el ezért, hogy legalább én elégedett lehessek a tanyasi tanító, a kisfalusi iskolavezető, a celldömölki tanár és a Vas megyei szakfelügyelő és az utóbbi 24 év tankönyvkiadói tevékenységével. Habár kívülről akár elismerése méltó lehet eme hosszú évtizedeken át ívelő pálya, de tudom, hogy ennél jóval többet és jobbat kellett volna tennem.

    RL: Úgy tudom, hogy se szeri, se száma azoknak a szakmai elismeréseknek, amelyekkel a társadalom kitüntette az Apáczai Kiadó tankönyvkiadási és tankönyvterjesztői tevékenységét. Néhányat azonban okvetlenül meg kell, hogy említsek, csupán a tájékoztatás szintjén.

    2004-ben az 1., 2., 3., 4. osztályos Az én ábécém, a Hétszínvarázs, Hétszínvirág, Hétszínvilág olvasókönyvek az ország tanulói és tanítói szavazatainak döntő többsége alapján a tanulók, tanítók legszebb könyve, legjobb könyve elismerést kapta meg a Kiadó. Több Hundidact díj jelzi a tankeszközök, szemléltető eszközök elismerését.

    A 7 Magyar Termék Nagydíj 2007-től napjainkig fémjelzi azt a szakmai kvalitást, amelyet egyetlen kiadó sem mondhat magáénak. Talán mégis a legnagyobb elismerés a világ egyik legnagyobb, a Frankfurti Könyvkiállítás és Vásár „A Legjobb Európai Tankönyv Díj Elismerő Oklevele 2011-ben és 2012-ben Az én matematikám 2. és 1. évfolyamos tankönyveiről, amelynek – talán megint csak nem véletlen, a 2. évfolyamosnak éppen Tanár úr a szerzője. Ne vegye tolakodásnak, hogy személyes elismeréseidből is felsoroljak néhányat:

    Úgy tudom, a legjobban a Magyar Örökség Díjnak örült, amellyel az Apáczai Kiadó és Esztergályos Jenő tevékenysége bekerült az aranykönyvbe. Bizonyára sokan büszkék lennének a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjére, amelyet Mádl Ferenc Köztársasági Elnök Úr adományozott. Nagyon szép az Ernst & Young Az Év Üzletembere Példakép Díja is, hogy csak néhányat említsünk a sok közül.

    De ez már mind a múlt, térjünk vissza a jelenbe! Hogyan tovább Apáczai? - kérdezhetnék mindazok a tanítók, tanárok, igazgatók, akik az Apáczai Kiadó tankönyveiből tanítottak és szeretnének tanítani a jövőben is.

    EJ: Az Apáczai Kiadó neve, szellemisége, eszmeisége és főként szakmaisága a jövőben is fennmarad. Miniszter Úr megkért, hogy segítsem és támogassam a tankönyvellátást, hogy 2014. szeptember 1-jén minden magyar gyermek előtt ott lehessenek a tankönyvek. Ezt többszöri tárgyalás alapján, amelyet a Papírellátó Vezérigazgatójával, Pusztai Józseffel és Kereskedelmi Igazgatójával, Borosnyai Szabolccsal, Miniszeri Biztos Úrral és a nyomdák vezérigazgatóival folytattunk, úgy tűnik, h a több, mint 3 hónapos csúszás ellenére sikerül a papírt biztosítani a nyomdák számára. Ott lesznek a tankönyvek az iskolákban.

    WTF? Papírhiány 2014-ben? Nagyon retró, most már azt is értem, miért ittak Bambit a Fidesz-szülinapon. Következő lépésnek a hétfői adásszünetet javasolnám.

    RL: Jó, jó, de azért ne rejtsük véka alá a különböző hírportálok kritikai megjegyzéseit sem! Főleg Bánhegyi Ferenc történelem és etika tankönyveivel kapcsalatban tett megjegyzéseket és emelt kifogásokat az egyik kereskedelmi televízióban a Történelem Tanárok Egyesületének elnöke. Kifogásolta, hogy Hitler és Horthy személyét a tankönyv egyes mondatai akár szimpatikussá is tehetnék.

    EJ: A csúsztatásokat Bánhegyi Ferenc majd visszautasítja, én pedig szeretném a hamis állitasokat cáfolni:

    • Bánhegyi Ferenc tankönyv szerzőnk etika könyvei nem is szerepelnek az ajánlott tankönyvlistán! – Akkor meg mit kritizál?!
    • A 8-os történelem tankönyvből mellékeljük az ominózus történelmi személyiségekről szóló tananyagtartalmakat. Világosan kitűnik a Hitlert elutasító történelmi szerep megvilágítás, amelyben ugyan leírta a szerző, hogy milyen politikai praktikákkal és gazdasági intézkedésekkel nyerte meg a német társadalmat, de megbocsáthatatlan a II. világháborús világégéssel és legfőképpen pedig a Holokauszttal kapcsolatos elutasító történelmi szerepe.
    • Véleményünk szerint a Horthy kormányzóról készített történelmi leírás korrekt, a valóságnak megfelelő. Egy-két olyan mondat van, ami ugyan nem támogató, de nem is kritikus Horthy személyével kapcsolatban. Csupán tényszerű. Ha a hírpotálokon huhogók stílusában akarnánk válaszolni, akkor akár azt is írhatnánk, hogy igenis fejtse ki mindenki szabadon a véleményét, de ne politikai attitűdöket hangosztasson szakmai köntösbe bújtatva!

      HUHOGÓK!!! Egyébként ha már szóba került, kénytelen voltam megnézni az említett interjút a TTE elnökével. Egy szó nem esik benne Bánhegyi etika könyveiről. Mi mondjuk megírtuk, hogy nincs bennük sok köszönet, de hálistennek tényleg nincsenek a közoktatási intézmények számára kötelezően javasolt listán.

      RL: Meddig számíthatunk Tanár úr ügyvezetői tevékenységére?

      EJ: A Miniszteri Biztos Úr és az oktatási tárca kérésére 2015. október 15-éig mindenképpen vállalom a tankönyvellátás segítését és támogatását. Mivel már nincs sem 1 forintos, sem 2 forintos ezért nem ennyiért, hanem jelképes 1 euroért, mert a szakma nem pénz kérdése, hanem a hitem és a meggyőződésem szerint való kötelességem, nem csak nekem, hanem az apáczais szerzőknek, szakreferenseknek, műszaki vezetőnknek és minden munkatársamnak, akik szívügyüknek tekintjük a magyar tankönyvellátás és az Apáczai Kiadó sorsát.

      RL: Köszönöm az őszinte, tárgyilagos válaszokat! Köszönöm a magyar pedagógus társadalom nevében is, hogy az Apáczai Kiadó mindig ott állt a jó oldalon, a zászló alatt, de közben azért vigyázott arra, hogy a zászlórúd homlokon ne üsse! Hajrá Magyarország, hajrá Apáczai!

      EJ: Én pedig minden kedves Pedagógus Kollégánknak, Igazgatónknak, és érdeklődő Szülőknek további eredményes tanévet kívánok!

      Már tegnap este szerettük volna megmutatni nektek ezt a csodát, de ledobta az agyunk az ékszíjat és csak néztünk döbbenten. Még mindig.

      A bejegyzés trackback címe:

      https://atlatszooktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr426080192

      Kommentek:

      A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

      Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2014.04.24. 10:06:25

      Megejtő amikor két ilyen szervilis, talpnyaló beszélget...
      A záró képzavar meg különösen elbűvölő.
      :)

      Olvasás közben, egymást váltogatták a képek: A nagyhatalmú bíboros előtt hajbókoló kispap, jelenetek a Keresztapából, önkéntes felajánlások Rákosi Mátyásnak és a Dolgozó Népnek...
      Szóval elég eklektikus élmény.
      De mindenképp ijesztő a maga módján...

      Faxni 2014.04.24. 10:32:54

      @Arrius (ex-Nathan D'Xantine): Pontosan. Ijesztő. És nagyon elszomorító.

      Arrius (ex-Nathan D'Xantine) 2014.04.24. 10:56:43

      @Faxni: az viszont bravúros teljesítmény, hogy három "rendszerből" is sikerült a legrosszabb vonásokat egyesíteni...

      01234567 2014.04.24. 11:36:44

      De hogy nem érti az ország 80(90?)%-a hogy mi van itt? És hogyan pártolhatja ezt 2millió ember? Itt már csak egy maradt, lakat az országra, és szépen megvárni amíg minden összeomlik...

      bimbasi 2014.04.24. 11:39:09

      Milyen eszmeisége lehet egy olyan tankönyvnek,amit egy ilyen gondolkodású ember ad ki?
      Mindig jót nevettem a tankönyvi figurákon,a Walt Disney figurákra hasonlítottak kísértetisen.

      campobaszo 2014.04.24. 11:50:05

      Lehet,hogy nem a zászlórúd,de valami erősen homlokon ütötte szegényt.

      "Bánhegyi Ferenc tankönyv szerzőnk etika könyvei nem is szerepelnek az ajánlott tankönyvlistán!" Én megtaláltam a "Közoktatási Tankönyvjegyzék"-ben.De vajon ki az az "Ösmerős"?

      GöZso 2014.04.24. 12:16:37

      A teljes agyhalál akkor fog országos szineten bekövetkezni, ha a jobbik erősödik tovább, egy FIDESZ 8 év után! Na az lennea teljes kóma!!

      Trackers 2014.04.24. 12:22:34

      A történet nem itt kezdődött.
      Hanem ott, hogy GYurcsány és az MSZP a saját haveri körének, kiszervezte (privatizálta) a tankönyvgyártást.

      Hogy hova vezettek ezek a reformok, amiket az MSZP véghezvitt, már látható.
      A PISA tesztek világosan megmutatták, hogy az MSZP féle oktatáspolitka csak a mélybe vezet.

      Próbálkozzunk azzal, ami egyszer már működött. Tanterv, állami könyvek, és egyenlő oktatás.

      Önmagában mi is ezzel a probléma ?
      Miért jobb az elprivatizált tankönyvkiadó, az iskolánként ezer féle tanrend, és követelmény ?
      Mennyivel hasznosabb a buktatás mentes, osztályzás mentes környezet ?

      Ugyanis a PISA tesztet éppen azokon a gyerekeken végezték, ekik elsőként tapasztalhatták ezen "reformokat", és nem túl nagy sikerrel szerepeltek.

      iSten 2014.04.24. 12:28:10

      mind a kérdező Rozmán Lászlót, mind Esztergályos Jenőt, de még a feleségét is személyesen jól ismerem.

      Ezek után az interjú egy szaván sem tudok meglepődni :D

      szlan 2014.04.24. 12:36:22

      @campobaszo: az Ösmerős nyilván Széles Gábor lehet, nemzetünk másik nagyja.

      blash 2014.04.24. 12:37:18

      es ez a sok nagybetuvel kezdett szo: miniszteri biztos ur es tarsai, igy me'g jobban fajt olvasni...

      szlan 2014.04.24. 12:39:18

      @Trackers: öööö és nem. Tökmindegy mit csinált az MSZP, amíg egy tankönyv felkerülhetett a minisztériumi tankönyvlistára és az iskolák (tanárok) szabadon választhatták. Mert ugye ez volt eddig. Innentől kezdve tökmindegy ki mit szervezett hova, a piac (az iskolák, tanárok) eldöntötték melyik a jó tankönyv (persze van itt kis csúsztatás, mert a tanárt is meg lehet kenni, de még mindig istenesebb helyzet volt az, mint a mostani).

      kuzo 2014.04.24. 13:20:14

      @Trackers: ezerféle könyv, mert ezerféle gyerek és ezerféle igény van. de gondolom számodra egyszerűbb a diktatúrában megszokott "egy könyv - egy igazság" alapvetés. neveld csak így a gyermeked! nekünk meg engedd meg, hogy ne így gondoljuk. köszi!

      flort 2014.04.24. 13:35:21

      @Trackers: "Próbálkozzunk azzal, ami egyszer már működött. Tanterv, állami könyvek, és egyenlő oktatás."

      Figyelem, sarkítani fogok!

      "Ha a könyvek azt tartalmazzák, mint a Korán, feleslegesek, ha nem, akkor veszélyesek" mondta Amr ibn al-Ászés felégettette az alexandriai könyvtárat.

      Végülis, az a megoldás is működött, a száraz papirusz jól ég.

      Nils. H 2014.04.24. 13:38:15

      ilyen egyszerűen nincs bazmeg

      ob.szerver 2014.04.24. 14:14:36

      Az nem lehet, hogy a Thália színházbeli megvilágosodást megelőzte egy másik, az, hogy az egyesek szerint a Kövér család, a régi nyomdász dinasztia főszereplésével központosított tankönypiacon már nem fog labdába rúgni, és ezért eladta a céget addig, ameddig még volt értéke?

      Csak kérdezem.

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 14:46:14

      Hánynom kell ettől az alaktól. Nem is tudok mit kiemelni a szövegéből, mert úgy hányadék, ahogy van.

      bimbasi 2014.04.24. 15:08:28

      @Trackers: Nem védve az előző kurzus oktatási politikáját, de mi köze a riport mondanivalójához Gyurcsány Ferencnek?

      Trackers 2014.04.24. 15:24:33

      @kuzo:

      Nem győztél meg.
      A helyzet a következő.

      A gyerek mehet 4. osztály után, 6. osztály után, és 8. osztály után középsuliba.

      Mivel minden iskolába mást tanítanak, legalább 1 évet elvesz a gyermekek életéből, mire sikerül kompenzálni a különböző tudás és ismeret szinteket.

      Nem bezsélve arról, hogy a középsuli tanrendje szintén gyökeresen eltér ettől, így becsatlakozni máshonnan lehetetlenség.

      Nem egy középsuliba indítanak pont ezokból 0. évfolyamot, mert képtelenség koordinálni az ismeretanyagokat, a saját tanmenet szerint.

      Ez a fajta önrendelkezés csak és kizárólag irdatlan nagy katyvaszt eredményez, melynek valódi hozadéka nulla.

      Ez nem liberalizmus, hanem maga a káosz.

      Felnőttél te is, én is adott tanrend, tanmenet szerint, úgy hogy ugyanazt tanultuk. Emelett szakkörökön, könyveken, tankörökön keresztül azt tanultunk amit akartunk. De volt egy közös rész, közös pont, amiről tudta minden tanár, hogy kérdezheti, mert tanították.

      Ma nincs ilyen.
      Mint két gyermekes szülő, nagyon örülök az egységes tanrendnek, könyveknek, tananyagnak, mert éppen ezáltal lesz több lehetősége a gyermekemnek már ami a szabad iskola választást illeti.

      Trackers 2014.04.24. 15:26:17

      @bimbasi:

      Csak annyi, hogy Gyurcsány elött is állami volt a tankönyvkiadó, amíg a haverjának, üzlettársának, el nem adta bagóért.

      flort 2014.04.24. 15:27:34

      @Trackers: megszűnik a nyolcosztályos gimnázium? nebassz...

      ☉ ☾ 2014.04.24. 15:34:39

      Hányok mindjárt, pedig csak beleolvastam.

      Trackers 2014.04.24. 15:35:34

      @flort:
      És hol van nagyobb valószínűsége a Korán vagy bármely más sarkított nézeteket képviselő könyv tananyagba kerülésének ?

      Egy lefizethető faluszéli iskolaigazgató döntése által,
      avagy egy országos szakmai bizottság által összeállított tanmenetben ?

      Trackers 2014.04.24. 15:36:41

      @flort:
      Hol olvastál erre utaló gondolatot ?

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 15:37:14

      @Trackers:

      "Mint két gyermekes szülő, nagyon örülök az egységes tanrendnek, könyveknek, tananyagnak,"

      Az egységes tanrend és tanmenet nem zárja ki a többféle tankönyv lehetőségét. Pontosan ugyanazt a tananyagot is lehet különféleképpen tálalni.

      Az egységes tankönyv viszont kizárja, hogy a tanár a diákok érdeklődésének, tehetségének függvényében választhasson tankönyvet.

      Nyers Fa 2014.04.24. 15:38:04

      @Trackers: Ezek szerint Esztergályos Jenő és az Apáczai kiadó Gyurcsány haveri köréhez tartozik.
      Végig olvastad ezt az interjút?
      Ha igen akkor csak ennyi a hozzáfűznivalód, hogy Gyurcsány a hibás?

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 15:40:04

      @Trackers:

      "És hol van nagyobb valószínűsége a Korán vagy bármely más sarkított nézeteket képviselő könyv tananyagba kerülésének? Egy lefizethető faluszéli iskolaigazgató döntése által,
      avagy egy országos szakmai bizottság által összeállított tanmenetben ?"

      Az országos szakmai bizottság esetében, ez nem kérdéses.

      balfék 2014.04.24. 16:00:33

      @Trackers: Baszod , akkor az állam pénzt kapott még, ha csak bagónyit is szerinted, most a haver zsebét tömi az állam az én pénzemből és még csak nem is tudom mennyit lopott egy magánember zsebébe.

      Trackers 2014.04.24. 16:05:41

      @Kovacs Nocraft Jozsefne:

      Szerintem sem kérdéses, és éppen a szabad választás kapcsán korruptálódnak jobban a döntéshozók, hisz többen vannak.
      De nem kell egyet értenünk ebben sem.

      Mint ahogyan abban sem, hogy lehetséges egységes tanrendet, és tanmenetet követni szabadon választot könyvek segítségével.
      Legalábbis az élet bebizonyította, hogy nálunk, az MSZP által bevezetett formában nem lehet.

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 16:21:20

      @Trackers:

      "éppen a szabad választás kapcsán korruptálódnak jobban a döntéshozók, hisz többen vannak."

      Huh, először világosíts fel, mi az a korruptálódik ige. Én csak a korrumpálódik igét ismerem.

      Másodszor, a lefizethető faluszéli igazgató csak akkor választhat sarkított nézeteket tartalmazó tankönyvet, ha létezik olyan. De a tankönyvek eddig is átestek valamiféle szűrőn.

      Ha aztán esetleg sikerül is neki ilyen könyvet előírnia a falusi iskola számára, az még mindig csak egy falu lesz a többezer közül.

      Ha azonban az országos szakmai bizottság egyes tagjait fizetik le vagy e tagok éppen egy elborult ideológia követői (New Age, kreacionizmus és hasonlók), akkor ők könnyen találnak szakmai indokot a bevezetésre. Nekik viszont a könyv megíratására is van lehetőségük.

      "Mint ahogyan abban sem, hogy lehetséges egységes tanrendet, és tanmenetet követni szabadon választot könyvek segítségével."

      Miért ne lehetne, ha a tankönyveket az egységes tanrendre tekintettel íratják meg?

      "Legalábbis az élet bebizonyította, hogy nálunk, az MSZP által bevezetett formában nem lehet."

      Az egy dolog. Szerinted más forma nem is lehetséges?

      Trackers 2014.04.24. 16:41:37

      @Kovacs Nocraft Jozsefne:

      Az ideológia sallangokon, nyeltani kötözködésen túl, a nézet különbségeken nem fogok vitatkozni, mert én hiszek az egységes tanrendben tanmenetben, te pedig nem.

      Mitöbb hiszek abban is, hogy a szakma képes korrupció mentesen könyveket kijelölni. Akár egyet akár többet.
      Legalábbis a tananyag elsajátításához szükséges ismeretek tartalmazását illetően (szerzőket, kiadókat illetően vélhetően nem képes, ígyse úgyse).

      "Az egy dolog. Szerinted más forma nem is lehetséges? "

      Ha rajtam múlna, akkor a szakmával meghatároztatnám a tananyoagot, tantervet.
      A meghatározott tantervet tartalamazó, elsajátítására alkalmas könyvek közül kijelöltetnék néhányat egy tanárokból álló bizottság segítségével (2-4 db-ot kb).
      (Eddig kb ez történt csak kevesebb választékkal)

      Aztán lehetőséget adnék mindenkinek, hogy abból tanítson, amiből csak akar.
      De ha nem a kijelölt tanmenetet alkalmazza egy iskola, akkor a diák átjelentkezésnél, felvételnél, különbözeti vizsgát kell tegyen, a kijelölt tananyag szerint.

      Mert az mégse járható út, hogy néhány diák miatt, ne lehessen haladni a többségnek a kijelölt tanmenettel!

      kuzo 2014.04.24. 16:46:14

      @Trackers: van alaptanterv, amely megadja hogy milyen tudást kell elsajátítania a gyereknek. ez egységes. az, hogy az adott tudást milyen módon és milyen tankönyvből teszi magáévá a gyermek nagyon nem mindegy, hiszen ami az egyiknél működik, a másiknál nem olyan biztos. engedtessék már meg, hogy azon könyvek közül melyet egy szakmai bizottság lektorált és jóváhagyott, a pedagógus dönthesse el, hogy melyikből tudja az adott közegben a tudást legjobban átadni. ja, és én mint háromgyermekes apuka ennek örülnék, ha szabad. és hagyjuk ezt a "te és én is felnőttünk" dolgot, mert persze fel lehetett nőni az "egy sor sör-egy sor mosópor" kínálatú közértekkel is, azonban én örülök annak, hogy széles palettáról válogathatok mondjuk élelmiszert magunknak.

      ui: érdemes fellapoznod gyakorló apukaként mondjuk egy jól megírt és illusztrált Mozaik könyvet és egy hitvány Apáczaist, hogy magad is láthasd a különbséget! ég és föld...

      kuzo 2014.04.24. 16:49:51

      ja még annyit, hogy a FELAJÁNLÁS nagy nem egyenlő az ELADÁSSAL! Jenő bácsi eladta a céget és még azt sem meri elárulni, hogy mennyiért...igazán "tiszta ember" :P

      Trackers 2014.04.24. 16:59:29

      @kuzo:

      Ez a módszer csak elméletben működik, mint a kommunizmus, avagy a liberalizmus.

      Vélhetően nálatok ahogy nálunk is, akármiből tanítanak a gyereknek, otthon kap annyi többletet, hogy megfelejen igen jó eredménnyel a követelményeknek.

      Ám a gyakorlat azt mutatja, hogy a szabad tankönyvválasztás kapcsán olyannyira szétnyílt az iskolákból hozott tudás iránya, mértéke és alapossága, hogy a legtöbb középiskolában kell 0. évfolyam hogy egységes tudáshalmazt gyúrjanak össze minden diák számára, ahol meg nincs, ott a tanárok vért izzadnak, hogy ezt kialakítsák.

      Ezen az áldatlan állapoton változtatni kellett ez nem kérdés.
      A hogyanon lehet vitázni és érdemes is.
      Hisz lehet jobbá tenni, de egyfajta rendre, átláthatóságra, követhetőségre, kategorizálhatóságra itt is szükség van.
      Mitöbb az oktatásban van ezekre a legnagyobb szükség.

      De mint említettem ne saját pédáinkon keresztül közelítsük meg a kérdést, hanem azon százezreken keresztül, akik nem tudnak otthon hozzáadni semmit a tananyaghoz, idő, vagy kellő tudás hiányában.

      Antal Imre 2014.04.24. 18:35:12

      @Wandál: Hoopá, közben hirtelen eltünt az interjú a Apáczai web oldaláról... :)

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 18:45:34

      @Trackers:
      "a nézet különbségeken nem fogok vitatkozni, mert én hiszek az egységes tanrendben tanmenetben, te pedig nem."

      És innentől nincs értelme a további vitának veled.

      A továbbiakban @kuzo: szépen leírta, én nem is tudok semmit hozzátenni.

      Girhes macska 2014.04.24. 20:01:36

      Nem találom az interjút az apáczai oldalán. Vajon véletlen lenne?

      kuzo 2014.04.24. 20:54:35

      @Trackers: "az iskolákból hozott tudás iránya, mértéke és alapossága" szvsz NEM a szabad tankönyvválasztáson múlt vagy múlik. belátom nem fogunk egyetérteni ebben a kérdésben, így ezt nem is erőltetném. amit szánalmasnak tartok inkább az, AHOGY ezt az egész tankönyvpiac államosítást mindenféle szakmaiság és előkészítés nélkül végrehajtják. mint elefánt a porcelánboltban. de ez ma a kormányzati retorika és a szavazópolgároknak látszólag ez az út tetszik. sajnálom, hogy asszisztálnunk kell ehhez. :(

      Kovacs Nocraft Jozsefne 2014.04.24. 20:59:14

      @kuzo:

      "amit szánalmasnak tartok inkább"

      Erre nem a szánalmas, hanem a pofátlan mutyi szó illik jobban. Nyilván a haveri körhöz közel álló kiadó(ka)t hozzák helyzetbe, a többieknek meg annyi. Még a magyarázatot sem szánalmasnak, hanem pofátlannak tartom.

      ppppalika 2014.04.24. 21:17:15

      @Trackers: "hogy a legtöbb középiskolában kell 0. évfolyam hogy egységes tudáshalmazt gyúrjanak össze minden diák számára, ahol meg nincs, ott a tanárok vért izzadnak, hogy ezt kialakítsák."

      Kb. fogalmad sincs, hogy mire lehet használni azt az első évet. Nem a tudásbeli eltérés a fő probléma és nem is arra használja az iskolák többsége.

      Ancilla 2014.04.24. 22:01:07

      @Trackers: Nyolcosztályos és négyosztályos gimnáziumban is tanítottam magyart. A különböző iskolákból érkező gyerekek tudása, fölkészültsége közötti esetleges különbségeket egyáltalán nem a különböző tankönyvek okozták, hiszen a kerettanterv előírásai minden tankönyvíró számára kötelezőek voltak, pl. irodalomból konkrétan, cím szerint is meg voltak határozva bizonyos alapművek, melyeket minden tankönyvnek tartalmaznia kellett. Az egyes évfolyamokra is pontosan le volt bontva, az elméleti ismeretanyag, a követelmények és a továbbhaladás feltételei. A szintkülönbséget a különböző iskolákban folyó munka különbsége okozta és okozza akkor is, ha mindenki egyféle tankönyvből tanul. Ennek természetesen nagyon sok oka volt van és lesz is, bármilyen tankönyvből tanítunk.

      S nem lenne probléma azzal sem, hogy csak kétféléből lehet választani, ha a szakma véleményét kikérve döntötték volna el, melyek azok a tankönyvek, amelyek a leghatékonyabban segítik a tanulást, és azokat választották volna ki - kiadótól függetlenül.

      flort 2014.04.24. 22:20:39

      @Trackers: olvasd el a 2014.04.24. 15:24:33-kor írott gondolataidat.

      flort 2014.04.24. 22:21:43

      @Trackers: bocs, hogy komolyan vettelek. Szép estét!

      Ancilla 2014.04.24. 22:37:56

      @Trackers: És még valami: a 0.évfolyam nem a hátránykompenzálás, illetve az azonos szintre hozás céljából jött létre. Ezek úgynevezett nyelvi előkészítős osztályok, ahol a 0. évfolyamon magas óraszámban tanulják az idegen nyelvet, magyarból és matematikából pedig szinten tartás van.

      Ön meglehetősen tájékozatlanul, kívülállóként szólt hozzá szakmai kérdésekhez.

      bimbasi 2014.04.25. 00:48:08

      @Ancilla: Így hajnaltájt az utolsó mondathoz.
      Ámen

      szlan 2014.04.25. 07:53:35

      Halkan teszem hozzá, hogy a PISA eredményeket kár felhozni ebben a témában, a nálunk sokkal jobban teljesítő országokban itt Európában általános a piaci alapú tankönyvkiadás, választék is van bőséggel. Ázsiában nem tudom mi a helyzet, elképzelhető, hogy Japánban van egy darab könyv/tárgy, de még az se számít túl sokat.

      dobzse.laci 2014.04.26. 11:36:42

      @iSten:

      ...sszameg, pedig úgy reméltem, hogy ez egy 10 pontos paródia.

      Ilyen ember nincs!!!
      ... és mégis van.

      Közösségek

      süti beállítások módosítása