Leminősítette az európai akkreditációs szervezet a MAB-ot

2014. 02. 10. 16:15 - Tóth Csaba Tibor

Névtelen_1.jpg

A magyar egyetemi oktatás minőségbiztosítási szervezete, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) honlapján egy rövid közlemény jelent meg, mely arról tájékoztat, hogy a testület elvesztette állandó tagságát a brüsszeli székhelyű ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) nevű szervezetben. Az ENQA levelét is csatolták, amely szerint a magyar tagságot egyelőre átmenetileg függesztették föl, mivel a MAB két ENQA kritériumnak való (3: megfelelő anyagi források; 4: függetlenség) megfelelésről sem tudott megnyugtató bizonyítékkal szolgálni. A MAB az ügyben kiadott egy bekezdéses közleményében még annyit jegyzett meg, mindkét kritérium a testület hatáskörén kívüli, így a helyzet megváltozásához elsősorban új jogszabályok lennének szükségesek.

Az ENQA levelét magyar fordításban itt közöljük:

Prof. Balázs Ervin részére

elnök, Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság

Dublin, 2014. január 17.

Tisztelt Balázs Professzor,

Azért írok Önnek, hogy tájékoztassam egy, a szervezetünk által 2013. november 29.-én hozott határozatról a MAB tagságát illetően.

Ahogy azt már tudja, az elnökség már megvitatta a felülvizsgálati bizottság jelentését október 28.-i ülésén és ezúton is szeretném megköszönni, hogy a további információk rendelkezésre bocsátásában szíves rendelkezésünkre állt.

Elmondásából az elnökség arra következtetésre jutott, hogy míg más kritériumok esetében a tagság elvárásait kielégítik, a 3-as (források) és az 5-ös (függetlenség) kritériumainál jelentősen az elvárt szint alatt maradnak.

Valóban, a gazdasági instabilitás (állami költségvetési normatívájuk a 2013-as év második felére egészen novemberig nem érkezett meg) és az a tény, hogy az oktatási hatóságok bármely esetben megváltoztathatják a MAB döntéseit, illetve hogy MAB-akkreditáció nélkül is kiadhatnak felsőoktatási intézményeknek működési engedélyeket, az elnökségben komoly aggodalmat váltott ki.

Ehhez jön még az is, hogy a felsőoktatási államtitkárral a MAB kinevezési folyamatáról történt egyeztetések még mindig bizonytalanul haladnak.

Mivel szervezetünk teljes jogú tagságához az összes elvárásunkkal szembeni lényegi egyezés kötelező, az elnökség nem tudja a MAB teljes jogú tagságát megújítani, így a szervezet innentől az "ENQA tag ellenőrzés alatt" státuszba minősül át két éves időtartamra 2013. november 29.-től számítva, és ez alatt az időszak alatt újabb, teljes ellenőrzési procedúrán kell átesnie annak végéig, vagy hamarabb, ha a MAB ezt igényli.

Levelemet azzal zárnám, hogy kiemeljem, a jelentés megerősítette a MAB-nak és munkatársainak magas szintű szakértelmét az egyetemi akkreditáció terén. Mivel a MAB több mint tíz éve teljes jogú tagunk, ezért őszintén remélem, hogy a két jelentős, fentebb említett hiányosságot hamarosan figyelembe veszik és az elkövetkező két év alatt jelentős mértékben kijavítják.

Üdvözlettel,

Padraig Walsh

az ENQA elnöke

Szerintünk: (0/5)
Török Márk-o-Meter: (0/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://atlatszooktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr495807859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sírköves Slomó 2014.02.11. 10:30:46

Biztos jó ez az ENQUA. Alapíthatnánk mi is 3mat.

♔bаtyu♔ 2014.02.11. 10:52:47

nem ezek adják a diplomákat..pénzért?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.02.11. 10:57:43

A MAB milyen minősítésnek felelne meg, amikor az akkreditáció abból áll, hogy az egyetemek beküldenek néhány kupacnyi papírt, amit a MAB egy kávézással és munkaebéddel ellenőriz a helyszínen, egy idegenvezetéssel egybekötve? Még az sem tűnik fel a MAB-nak, amikor kevesebb a terem, mint az előírás vagy éppen másfélszer annyi órát tartanak a tanárok, mint amennyit a törvény megenged vagy éppen képesítés hiányában már rég ki kellett volna rúgni egyes tanárokat...

2014.02.11. 11:10:29

@♔bаtyu♔:
Azok adják, akik nem felelnek meg a minősítésnek.
De jobb is így. Sok politikus juthat majd gyorsan "diplomá"hoz és 'doktori'hoz

EnTeO 2014.02.11. 11:26:21

Majd nem fogadják el az ezután kiadott magyar diplomákat nyugaton, aztán nézhetsz. Pl. egy magyar ügyvéd nem képviselhet Téged nemzetközi exportügyekben. De ugye az Téged nem érdekel, nem érint, hiszen nem akarsz exportbevételt.

Alvarez 2014.02.11. 11:27:43

Magyarország jobban teljesít.

Alvarez 2014.02.11. 11:29:44

@EnTeO: a felsőoktatás szétverésének pont ez a célja. Ha nem ismerik el a diplomádat, akkor legfeljebb pizzafutárnak mész ki Londonba.

ertelmetlensegi 2014.02.11. 11:35:51

Politikusaink azt hitték, hogy a "vándor" diplomájukkal ki tudnak, ki fognak tűnni a pórnép közül. Ezzel a középfokú végzettségűektől veszi el a munkalehetőséget, és még kiemelt diplomás munkanélküli pénzt is kaphat.

Sírköves Slomó 2014.02.11. 11:35:51

@EnTeO: @Alvarez: Nyugaton?

Mármint ez konkrétan egy ír szervezet, amiről eddig senki sem hallott.

És nem ír semmi olyat hogy ne ismerné el a magyar diplomát.

Vombatus Ursinus 2014.02.11. 11:48:18

@Sírköves Slomó: Nem, ez konkrétan egy európai szervezet, amiről te még nem hallottál.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2014.02.11. 11:49:47

@Sírköves Slomó: LMGTFY.
"The European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) is an umbrella organisation which represents quality assurance organisations from the European Higher Education Area (EHEA) member states."

Members: www.enqa.eu/index.php/enqa-agencies/members/full-members/ (23 ország különböző hivatalai)

Ír szervezet, az. Főleg, hogy brüsszeli az elérhatősége.

Sírköves Slomó 2014.02.11. 11:51:58

@lacalaca: 'a testület elvesztette állandó tagságát a dublini székhelyű ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education) nevű szervezetben. Az ENQA levelét is csatolták'

A posztban írt levelet is Dublinban írták.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2014.02.11. 11:55:18

@Sírköves Slomó: így van ez az össz-európai szervezetekkel, hogy valamelyik országban csak székelni kell fizkailag. Ettől még nem lesz ír (vagy épp belga).

Sírköves Slomó 2014.02.11. 11:56:31

@Vombatus Ursinus: Meg senki se hallott. Én tudok legalább 38000 európai szervezetet, tagállamonként.

Akkor lenne jelentősége ha érintené a magyar munkavállalást külföldön, vagy a magyar diplomák elfogadását külföldön.

Sírköves Slomó 2014.02.11. 11:57:10

@lacalaca: Várj az előbb valami mást hazudtál.

szonár 2014.02.11. 11:57:59

Egy komolytalan liberálbolsevista szervezet komolytalan döntése. Még hogy leminősítés? Ugyan már, ki nem szarja le???

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2014.02.11. 11:59:55

@Sírköves Slomó: LMGTFY, Vol 2.

www.enqa.eu/index.php/contact/

ENQA SECRETARIAT

Avenue de Tervuren, 36-38 - bte 4
1040 Brussels, Belgium

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2014.02.11. 12:01:54

Amin még nagyon röhögök, hogy a komolytalan/liberálbolsevista/eurokrata sóhivatal tagjai közt ki is figyel, mint Full Member?

"RUSSIA
NAA - National Accreditation Agency of the Russian Federation, Yoshkar-Ola"

Vombatus Ursinus 2014.02.11. 12:05:41

@Sírköves Slomó: "Akkor lenne jelentősége ha érintené a magyar munkavállalást külföldön, vagy a magyar diplomák elfogadását külföldön."
Ha nem változtatnak a finanszírozás kiszámíthatóságán és a MAB delegálási szabályain, akkor érinteni fogja.

Vombatus Ursinus 2014.02.11. 12:12:40

@Sírköves Slomó: Mert olyan diplomát kapsz, amit sehol sem ismernek el Európában, ha kizárnak bennünket 2 év múlva. Azért.

nandras01 2014.02.11. 12:28:49

@Vombatus Ursinus:
te most tényleg, ezzel az agyhalott sírkövessel szállsz vitába..?

Sírköves Slomó 2014.02.11. 12:38:38

@Vombatus Ursinus: Ezt meg honnan veszed?

Van rá valami forrás?

azbesztos 2014.02.11. 12:39:14

A "magyarokat"? Csak egy balfasz felvásárló adhat ilyen címet a firkálmányának. És ilyenek akarnak együtt élni velünk!

♔bаtyu♔ 2014.02.11. 12:45:49

Ti tényleg azt hiszitek, hogy nyugaton nincsenek azzal tisztában, 90 előtt lényegében 2 fajta doktori cím volt valamennyire megalapozott. Az orvosé és az ügyvédé. Persze mindkettő fenntartásokkal.

Az összes többiben annyi a kamu, hogy 90-től az összeset érvényteleníteni kellett volna. Ezért van az, hogy aki ki akar készíteni egy politikust, annak két dolgot kell figyelnie:

1.Doktori címét 90 előtt szerezte.
2.Pártfunkci, vagy munkahelyi vezető volt 90 előtt.

Ha ez ok, már lehet is keresni honnan lopott.

Vombatus Ursinus 2014.02.11. 12:49:13

@Sírköves Slomó: Nem, nincs rá semmilyen forrásom, ezt én találtam ki. :) Amúgy ott van a cikkben a MAB és az ENQA linkje, ha megnézed, akkor sokat fogsz okosodni. Na, nem etetlek tovább. Isten áldjon!

Spacecake 2014.02.11. 12:54:33

egy gittegylet leminosit egy masikat...

hat ez aztan a hir...

szonár 2014.02.11. 12:55:47

@Spacecake: Valamivel el kell ütniük az időt a soron következő választási vereségig...

bölcsbagoly 2014.02.11. 13:02:29

@EnTeO: visszamenőlegesen nem fogadják el???

bölcsbagoly 2014.02.11. 13:09:00

@♔bаtyu♔: aha, pont az a kettő amit nem kellett szerezni, mert hivatalból járt a diplomával! A 90 előtti kandidátusit (CSc-t) a PhD-val echivalálták, mig a nagydoktori (tudományok doktora, MTA doktora) a DSc-nek felel meg. No ezeket meg kell szerezni. Csak a "hungaricum" dr. univ. (egyetemi vagy kisdoktori) szűnt meg 93-tól mint tudományos cim/fokozat.

bölcsbagoly 2014.02.11. 13:14:08

@Vombatus Ursinus: pont olyan ballibsi gittegylet mint a helsinki Bizotséág, az Amnesty internacional, meg a hasonló falvédő "civil szervezet"! Mivel Mo is tagja, kiváncsi vagok ki is képviselte hazánkat mikor ezt a nagyívű marhaságot eldöntötték! Hajánál fogva ráncigált indokokból kifolyólag! Nagyon kilátszik a lóláb elvtársak!

Cupropenisbubo 2014.02.11. 13:20:53

Tetszik amikor hat elemivel vitatkoznak a doktorikról !

bölcsbagoly 2014.02.11. 13:40:46

@Cupropenisbubo: aha, de akkor miért vitatkozol? neked csak 5 van?

Tóth Csaba Tibor 2014.02.11. 13:54:45

@lacalaca: Az ENQA valóban brüsszeli székhelyű, csak a levelet keltezték Dublinból, igazad van. Azonnal javítom.

Lord Snow 2014.02.11. 14:33:28

Ejnye, hogy már ez a terület is jobban teljesít!

Micsoda fényes siker!

Nem lennék most a távoli Európából küldött levél írójának a helyében!

Alaposan túljártunk az eszén!

Vombatus Ursinus 2014.02.11. 16:32:34

@bölcsbagoly: Halvány fingod sincs az egészről, csak "ballibsiztél" egyet. Te ostoba gyökér... A gyerekeink jövőjéről és az egész magyar felsőoktatásról van szó te baromállat, és akkor te elkezdesz itt "ballibsizni"? Agyhalál...

flort 2014.02.11. 17:16:01

@♔bаtyu♔: Azt hiszem tévedsz. Csak a szakmánkon (bölcsészeti, ha akarod büfé-ruhatár) belül 90 előtt évtizedeken keresztül európai szintű nagyágyúk doktoráltak Magyarországon. Ez azóta jelentősen változott.

Közösségek

süti beállítások módosítása