Ilyen a német diákhitel

2013. 09. 21. 12:10 - Átlátszó Oktatás

credit-student-loans.jpg


Német oktatási oldalakat olvasgatva bukkantam rá a német diákhitel programra. A téma azonnal megragadott tekintve, hogy a magyar diák itthon egyre inkább foglalkozni kénytelen a témával a szűkülő állami férőhelyek miatt. Érdekes volt látni, hogy a német hitel program, mennyiben más szemléletet kap, mennyivel ember közelibb és diák barátabb mint az itthoni.

Az ottani szemlélet, már a hitelek felsorolásánál feltűnt, hiszen nem pusztán állami, hanem bizony nagyon sok alapítványi mikro-hitel is rendelkezésére áll a hallgatóknak. De lássuk is pontosan mivel is másabba a német rendszer, mint a magyar.

A legfontosabb hitelformáció, amelyre rábukkantam a német Szövetségi Oktatási támogatás (BAföG) vagyis az erről szóló törvény. Ez a törvény nem csak a felsőoktatásban tanuló diákokat támogatja, hanem szakiskolákban, szakképzéseket hallgatókat, műszaki iskolában tanulókat vagy éppen halmozottan hátrányos helyzetű diákokkal foglalkozó iskolák tanulóit. A támogatás, olyannyira van a német diákokért, hogy azok külföldi tanulmányait is támogatja, ha a diákok EU-s vagy svájci iskolákban tanulnak. 2010-től pedig azokat a külföldön tanuló német diákok is igénybe vehetik a támogatást, akik tartósan külföldön tanulnak vagy tartózkodnak. Ezzel a hozzáállással azt hiszem, joggal feltehetjük a kérdést a német nemzetpolitika valóban a németekért van, még akkor is, ha azok nem a német földet tapossák. Sajnos nálunk azt kell tapasztalnom, hogy aki elhagyja az országot, hogy ott végezze tanulmányait, az nem, hogy támogatást nem kap még a nemzet árulójává is válik.

A diákhitel elsődleges lehetőségeit a német tartományi bankok és a tartományok kínálják a diákoknak, az itt igényelhető összegek 10.000-15.000 €-ig változhatnak. A tanrományi hitel lehetőségeket természetesen támogatja és garantálja a Szövetségi Oktatási támogatás rendszere, de még így is számos eltérés mutatkozik a felvehető összegek, törlesztések és A Szövetségi Oktatási támogatás hatalmas rendszere mellett foglal helyet a felsőoktatásban tanulók hitelezésével foglalkozó nagy múltú bank a Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).

A bank története még a második világháború utáni újjáépítési időszakra nyúlik vissza, amelyben legfőbb feladata, hogy a rekonstrukciót finanszírozza és felügyelje. A nagy múlt ellenére a diákhitelezést csak 2006 áprilisa óta létezik a banknál. A bank diákhitelezési programját támogatja a Szövetségi Oktatási rendszer is, amely így az egyik legkedvezőbb hitelkonstrukciót ajánlja a diákoknak. A diákhitelt természetesen vagyoni, jövedelembeli, vagy egyéb más megkötés nélkül igényelni lehet (ahogyan nagyjából Magyarországon is),de ennek a hitelkonstrukciónak a legszembetűnőbb eleme mégis az 1,34 %-os kamata. Ezt a nagyon kedvező kamatot pedig a német szövetségi állam garantálja. A teljes felvehető összeg 7200 €, amely rugalmasan hívható le. Ez azt jelenti, hogy a havi 100-300 € is lehívható „költőpénznek”, de egy összegben 3600 € is elérhető (természetesen oktatásokkal kapcsolatos kiadásokra). A törlesztése pedig igen csak kedvező, hiszen a végzés utáni négy évben elég, ha elkezdik visszatörleszteni, amelynek havi törlesztő részlete 120 € és ha a német fizetéseket nézzük akkor nem egy teljesíthetetlen dolog és ezen felül a végtörlesztésre is lehetőség van. A hitelkonstrukció legnagyobb előnye, hogy elsődleges oktatással kapcsolatos szakmai és külföldi tanulmányokhoz is fel lehet venni, valamint a magyar rendszerhez képest nem 10 hanem 14 félévre igényelhető.

A német oktatással kapcsolatos finanszírozást mi sem példázza jobban, mint az-az alapítvány, amelyik olyan diákoknak ajánl segítséget, akik a tanulmányaik befejezésének szakaszában vannak, de kifogytak a pénzből, a lehívható hitelekből, vagy ösztöndíjakból. Ezeknek a diákoknak kínál lehetőséget a, E.W. Kuhlmann Alapítvány. Az alapítvány fő profilja, hogy olyan mikro hiteleket nyújtson rászoruló hallgatóknak, amelyek összege nem éri el 2000 €-t. Ezzel a mikro hitellel, pedig kisegítsék a diákokat, hogy megszerezhessék a diplomájukat.

Ami viszont a leginkább szembetűnőbb volt számomra, hogy a felvett hitel kamatmentes, ha a végzést számítva az első öt évben visszafizetik. Talán ez a példa jól megvilágítja azt, hogy nem csak a német állam, hanem maga a német civil szféra is milyen komolyan gondolja a felsőoktatást és a német emberek minél magasabb iskolázottságát.

A német diákhitel rendszer természetesen ennél lényegesen nagyobb és szerteágazóbb én a leírtakban csupán egy kis szeletét szerettem volna bemutatni mindannak ami, ma a német valóság, hogy itt Magyarországon is láthassuk, hogy milyen fontos a felsőoktatás és, hogy ez a németeknek a nemzetpolitika része.

Jákob Annamária

Szerintünk: (0/5)
Török Márk-o-Meter: (2,3/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://atlatszooktatas.blog.hu/api/trackback/id/tr265526044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2013.09.22. 11:59:24

Az összehasonlítás nem fair mert eléggé különböző dolgokat mér össze.
A magyar diákhitelt átszámítva euróba, az összeget / havi részletet a magyar átlagfizetéshez mért arányában számolva, esetleg a kamatból a forint inflációt levonva már mindjárt objektívebb lenne az összehasonlítás.
A másik probléma, hogy a német kevésbé hajlamos hosszabb időre / végleg elmenni mert magasabb az életszínvonal. Náluk tipikusabb az 1-2-3 év külföldön meló utána haza, így könnyebb a támogatásokat osztogatni.

ursus artos 2013.09.22. 12:02:51

A diákhitelt is Orbánék vezették be. Ti mit alkottatok eddig?

Én is itt vagyok 2013.09.22. 12:15:11

@ursus artos: Azt amit a kedvesed most rombol éppen le. Élhető Magyarországot!

CyberPunK 2013.09.22. 12:20:11

A német azért támogatja jobban, mert a saját gazdaságát erősíti hosszútávon. A magyar a németet (angolt, svájcit, etc).

mehr luft 2013.09.22. 12:28:38

Csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy remek a használt betűtípus, rendkívül könnyűvé teszi az olvasást, pihentető a szemnek és minden böngészőben tökéletesen működik.

Csak így tovább!

AskmeLater30 2013.09.22. 12:29:15

A vesszők után fizetnek? Ennyi hibásan kirakott, felesleges vesszőt még egy cikkben sem láttam.

mérgező 2013.09.22. 12:55:25

Azért a tények makacs dolgok: 2005-től az oktatásra GDP arányosan egyre kevesebb pénz jut. 2010-es kormányváltás után ez a trend nem változott, sőt, a felsőoktatásra szánt 1 százalék is olvadni kezdett.

A fidesz úgy döntött, hogy egyre kevesebbet költ oktatásra, folyamatos a forráskivonás. Nincs olajunk, aranybányáink, nincsenek halakkal teli tengerpartjaink, stb. Maradna az emberi erőforrás, de ahhoz oktatás és jól működő egészségügy kellene. Ezekre meg egyre kevesebbet szánnak, építik le.

A következmények borítékolhatók.

ursus artos 2013.09.22. 12:58:28

@Én is itt vagyok: "Élhető Magyarországot!"
Persze. Minden oké volt 2010-ig...

Netuddki. 2013.09.22. 13:02:30

@ursus artos: Ostoba, mutyizó, tolvaj banda a fidesz. Ez a véleményem rólatok, és ezért alaposan megdolgoztatok. Ha lenne lelkiismereted és önkritikád akkor nem hangoztatnád a blogokon a fideszes szimpátiádat, hanem füled-farkad behúzva lapítanál...

2013.09.22. 13:03:00

@AskmeLater30: Ez blog poszt nem cikk.

ursus artos 2013.09.22. 13:16:31

@kovi1970: nem kell lapítanom, mert nem vagyok ostoba, mutyizó és tolvaj.
Ostoba a Fidesz? Orbán? Lassan 20 éve a magyar politikai élet Orbánra reagál. Ha lenne ötlet, cél, terv, világos stratégia, akkor azzal foglalkoznátok, nem Orbánnal. Orbán tud valamit. Vagy legalább is érti annak a működését. Ti nem. Ezért inkább ostobát és mutyit kiáltotok.

Lafitty 2013.09.22. 13:18:52

Csak átfutottam úgyhogy lehet hogy csak nekem maradt ki, de mintha nem említenétek meg egy alapvető különbséget: Németországban nincs tandíj, ingyenes oktatás van, félévente kb €100-at kell a helyi HÖKnek fizetni. A diákhitel csak arra van, hogy közben megélj, ja és a rugalmasabb oktatási- és bérrendszernek köszönhetően kényelmesen el lehet menni közben részmunkaidőben dolgozni is.

Netuddki. 2013.09.22. 13:20:42

@ursus artos: "Orbán tud valamit. Vagy legalább is érti annak a működését. Ti nem. Ezért inkább ostobát és mutyit kiáltotok."

Ja, a közpénzek ellopásához, ahhoz ért. Dohánymutyi, földmutyi, rezsimutyi. Ezek sajnos nem kitalációk, ez a ti szégyenetek. Ha te is fideszesnek vallod magad akkor a tiéd is. Ha meg te is benne voltál akkor te is ülni fogsz érte. Ezt a mocskot soha nem mossátok le magatokról kispofám...

ursus artos 2013.09.22. 13:33:22

@kovi1970: diákhitel mutyi, stadion mutyi, pedagógus életpálya mutyi, e-útdíj mutyi, pénztárgép mutyi, föld mutyi, alkotmány mutyi, satöbbi.
Segíteni akarok neked csak.
Bár nem értem miért kellene, hiszen ti már 1998 óta folyamatosan mutyit kiáltotok, ahogyan azt neketek Verebes a Heti Hetesben már megmutatta.

01001100au (törölt) · http://ittmindenilyen.blogspot.co.uk/ 2013.09.22. 14:17:11

"Sajnos nálunk azt kell tapasztalnom, hogy aki elhagyja az országot, hogy ott végezze tanulmányait, az nem, hogy támogatást nem kap még a nemzet árulójává is válik."

Mert aki tanul és gondolkodik az a rendszer ellensége lesz. Ezért igyekeznek megölni a felső oktatást meg lezüllesztetni az oktatást.

Paul Summers 2013.09.22. 15:09:21

"Érdekes, hogy a német hitelprogram, mennyiben más szemléletet kap, mennyivel emberközelibb és diákbarátabb mint az itthoni."
Akkor menj Németországba bazdmeg.

Paul Summers 2013.09.22. 15:21:07

@kovi1970: Az ilyen kovi1970 féle liberálbolsevik patkányok miatt tart itt ez az ország.

mérgező 2013.09.22. 15:25:03

@ursus artos: Olyan vagy mint az ultrák a B középben. Tök mindegy mi van apályán, de szurkolsz és kész. Kiabálod, énekled amit a vezérszurkoló bemond és gondolkodás nélkül ismétled, üvöltöd.

Nincsenek válaszaid, mert amikor már te sem tudod letagadni a nyilvánvalót azt mondod, mert előtte jobb volt?
Ez nem válasz, ezért egy középiskolába leültetnek elégtelennel.

Vannak hozzáad hasonlók minden oldalon, ultrák mindig voltak, lesznek. Csak annyit fogadj el, hogy üvöltözés és skandálás közben nem lehet gondolkodni.
Néha nem ártana, hidd el. Próbáld meg egyszer. Meg fogsz lepődni!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.09.22. 15:25:12

gyerunk kovi, csak 61 kommentje van, ez a te napod, add neki!

Paul Summers 2013.09.22. 15:32:34

@mérgező: Nem, szerintem az utcaszéli anyád, aki kiszart, az ultra B közép.

Radio Silicon 2013.09.22. 15:34:37

"diákhitel rendszer" nem egybeírandó? Vegy esetleg kötőjellel?

Paul Summers 2013.09.22. 15:39:20

Még nem tett le semmit az asztalra, de már veri a picsáját a blogíró, hogy mi hogyan kellene működjön és milyen legyen.

Barnalány 2013.09.22. 15:54:42

@ursus artos: @Paul Summers:

Fiúk, mindent értek, csak azt magyarázzátok meg, hogy miért vontak ki Orbánék annyi pénzt a felsőoktatás, amennyit stadionépítésekre költenek?

Persze, értem én: a jó minőségű felsőoktatásból olyan fiatalok kerülnének ki, akik képesek önállóan gondolkodni, véleményt alkotni és ez veszélyes a Fidesz-féle hatalmakra. Az egyetemeken folyó minőségi oktatásból nem profitálna a Fidesz, sem annak "holdudvara", bezzeg a stadionépítkezésekből vastagon keresnek!

Ha ez a nemzetpolitika, amit ezek csinálnak, ti meg kritikátlanul támogattok, akkor éljenek a hazaárulók - mert még ők is kevesebbet ártanak a magyar népnek!:-)

Barnalány 2013.09.22. 15:57:35

Posztíró: "emberközelibb" és "diákbarátabb" - és nem csak azért kell egybeírni, mert német témával foglalkozol és a német nyelvben mindent egybeírnak.:-)

taka2 2013.09.22. 16:09:47

Azért a diákhitel témától csak
eljutottatok a "utcaszéli anyád"-ig.
Ez (is) a baj.

iparterves 2013.09.22. 16:33:43

A diákhitel itthon nem hitel, hanem tandíj. Aki felveszi, nem kapja meg, közvetlen a felsőoktatási intézménynek utalják az összeget ( diákhitel2)
Ez zsarolás.

Dave68 2013.09.22. 17:29:34

Annyit azért árnyalnék a képen, hogy:
Németországban a felsőoktatás zöme valóban ingyenes, de nem teljesen, és csak azoknak, akik megugorják a lécet - ezért van a SE-en annyi német hallgató.
A magyar diákhitel is előtörleszthető, tetszés szerint (egyösszegben vagy havonta) vehető fel és az igénybevevő számára a kamat 2%. Tehát az összehasonlítás szerintem nem olyannyira kedvezőtlen, mint ahogy azt a poszt érzékelteti.
A németeknél egyébként rettentően igyekeznek "kitolni" a munkaerőpiacra a felsőoktatásban szereplőket. Ennek az az oka, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkezők esetén majdnem 30 év az első munkábaállás időpontja, és ezt már nem nagyon bírják ki a németek sem. Az ú.n. kapunyitási pánik miatt számos ponton reformálták meg a felsőoktatás szerkezetét az utóbbi időben.

Attan 2013.09.22. 17:43:23

@Barnalány:

„Persze, értem én: a jó minőségű felsőoktatásból olyan fiatalok kerülnének ki, akik képesek önállóan gondolkodni”

Egyáltalán nem biztos. Nézd csak meg a németeket, vagy még inkább a japánokat! Pusztán robotok, akik utasítást hajtanak végre.

„véleményt alkotni”

Azt bárki tud, és senkit sem érdekel.

„Az egyetemeken folyó minőségi oktatásból nem profitálna a Fidesz, sem annak "holdudvara", bezzeg a stadionépítkezésekből vastagon keresnek!”

Ez sajnos pontosan így van.

„éljenek a hazaárulók - mert még ők is kevesebbet ártanak a magyar népnek”

Ez viszont még viccnek is rossz.

Barnalány 2013.09.22. 18:48:35

@Attan: Gondolom, rengeteg személyes tapasztalattal rendelkezel a német és japán diplomásokkal való együttdolgozásról?:-)
Mert ha lennének ilyen tapasztaltaid, akkor nem mondanál róluk ilyen sablonos véleményt! Nekem vannak és egyáltalán nem vágnak egybe az általad írottakkal.

Amikor azt írtam, hogy "véleményt aklotni", akkor nyilván a KOMPETENS, tényekkel és összefüggésekkel megalapoztt véleményre gondoltam, nem valami ujjból/összeesküvés-elméletekből szopottal.

Hazaárulók: ma az a hazaáruló, aki kollaborál a Fidesszel az ország jövőjének szétrombolásában. Mindegy, hogy ezt az illető anyagi haszonért, valami vágyott, de a szerény tehetségével soha el nem ért pozícióért, vagy csupán sima ostobaságból teszi.

Paul Summers 2013.09.22. 21:08:07

@Barnalány: "jó minőségű felsőoktatásból olyan fiatalok kerülnének ki, akik képesek önállóan gondolkodni, véleményt alkotni és ez veszélyes a Fidesz-féle hatalmakra. Az egyetemeken folyó minőségi oktatásból nem profitálna a Fidesz, sem annak "holdudvara", bezzeg a stadionépítkezésekből vastagon keresnek!"

Leszarom, hogy mi jön ki a felsőoktatásból wazze. Amerikában nincs diákhitel és mégsem verik a picsájukat, hogy bezzeg Németország.
Ott van a tojáshéj a seggeteken és el akarjátok dönteni mások helyett is, hogy mi legyen. Na ez az ami gusztustalan. Mars vissza a jegyzetekhez tanulni, idióták.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2013.09.23. 09:19:13

@iparterves: tudtommal a diakhitel2-t csak azok vehetik fel, akik tul gyengek voltak az allami helyekhez es csak tandijra kolthetik, mivel ez a celja. miert zsarolas ekkor rogton az intezmenynek utalni?

Barnalány 2013.09.23. 09:20:01

@Paul Summers:

Ha te leszarod, mi jön ki a felsőoktatásból , akkor nem mást szarsz le, mint az ország jövőjét: hogy t. i. az lehet-e sikeres, vagy sem.

Az USA-ban nincs diákhitel? Már hogyne lenne: az összes bank kínálatában ott találod ezeket a kedvezményes kamatú és futamidejű, kifejezetten az egyetemi tanulmányok finanszírozására kidolgozott hiteleket, éspedig hosszú-hosszú évtizedek óta. Már a II. vh. előtt is léteztek ezek, tulajdonképpen az egész világon éppen amerikai példára indultak be a banki, alapítványi és állami diákhitel-programok. Így az USA-ban azért nem szükséges a német viszonyokra hivatkozni, mert a probléma meg van oldva.

Erről ennyit.:-)

Ami a seggemen lévő tojáshéjat illeti: 37 éves vagyok, zoológus diplomával, 28 évesen megvolt a PhD-m is. Jelenleg egy svédországi kutatóintézetben vagyok teamvezető (4 éve), a szakterületemen (halak kórokozói) jelentős nemzetközi publikációs „portfólióval”. Tanulni pedig, engedelmeddel, nem mennék vissza, mivel magam is meghívott vendégelőadó vagyok az uppsalai egyetemen.

Ezek után tudhatnánk valamit a te kompetenciáidról is?:-)

Közösségek

süti beállítások módosítása