A 2007-es diákparlamenten füttykoncert fogadta Hiller István akkori oktatási minisztert, miután egy váratlan húzással a szervezők elfojtották a diákok “rebellis” kezdeményezését. Irányított demokrácia tizenhét évesen: szerzőnk visszaemlékezése.
2007 októberében magam is részt vettem a hatodik Diákparlament zánkai ülésén küldöttként. Ennyi év távlatából kissé megkoptak az emlékek és utána kellett néznem, hogy milyen ajánlásokat – melyek nem kötelezőek az államra nézve – fogadott el a küldöttgyűlés.
Azt, hogy mi is valósult meg az ajánlásokból, most nem kívánom részletesen körbejárni, sokkal inkább tapasztalataimat és élményeimet szeretném megosztani az olvasókkal. A Diákparlament miliőjére erősen rátelepedett a Zánkai Gyermek és Ifjúsági tábor 2007-es állapota. Természetesen 16 éves tinédzserként, az osztálykirándulások lelkes látogatójaként, az ember nem csinál nagy ügyet abból, hogy a Diákparlament képviselőit is a jól megszokott menza és többágyas faházas szocreál valóság veszi körül. A szervezőknek választása se volt sok, hiszen 500 fős diák seregletet kellett elhelyezni, egy viszonylag jól ellenőrizhető területen, hiszen ne feledjük, itt a közgyűlést a tinédzser korukat éppen élő, időzített kis „hormonbombák“ alkotják.
Ugyanakkor nagy szigor sem volt, hiszen azért ez mégsem egy osztálykirándulás, itt nincs derékaljakat és koffereket átvizsgáló osztályfőnök vagy kísérő tanár, igaz a szervezők ügyeltek arra, hogy ne féktelen italozásokba fulladjanak az esték. A lehető legegyszerűbb módszert választották, minél több szakmai programot szerveztek, hogy a diákoknak ne legyen idejük kimenni a tábor területéről. A kerítésen belül pedig a 18 éven aluliak piros, a felettiek zöld karszalagot kaptak, ami pultosokat segítette abban, hogy kit is lehet kiszolgálni alkohollal.
Apropó programok: 2007-ben komoly szakmai munka folyt. Szekciókat hoztak létre a szervezők különböző témákban, amikre jelentkezhettek a küldöttek. Minden szekciónak volt egy szekcióvezetője, akinek a feladata a beszélgetés koordinációja volt. Nem voltak politikusok, vagy szakértők, akik előadásokat tartottak, hogy megmondják a tutit. Mindössze egy ember, aki azért felelt, hogy minél több küldött elmondhassa a véleményét a szekcióban és hogy normális mederben tartsa a diskurzust. A szekció tagjai végül megfogalmaztak 1-2 olyan ajánlást, amit bemutattak a küldöttgyűlésnek, amit végül megszavazhattak.
És itt érkezünk el a 2007-es Diákparlament egyetlen, de annál fontosabb botrányához. Már pontosan nem emlékszem, hogy min is robbant ki a vita, de hirtelen egyre inkább nőtt azok tábora, akik nem értettek egyet a végső szöveggel. Eredeti tervek szerint az ajánlás megvitatása – ha tetszik a plenáris vita –, után lett volna egy 15 perces szünet, és csak ezek után szavaztunk volna a 2007-es országos Diákparlament ajánlásairól. Azonban amikor a levezető elnök – akit az Oktatási Hivatal jelölt ki – látta, hogy egyre inkább nő az elégedetlenség, arra hivatkozva, hogy Hiller István miniszter megérkezett és mielőbb szeretné köszönteni az egybegyűlteket, azonnali szavazást rendelt el, így buktatva meg mini „palotaforradalmunkat“, amely a szünet segítségével – ami alatt elegendő küldöttet győzhettünk volna meg a nemre való szavazásról – megerősödhetett volna annyira, hogy végül, ha gyenge többséggel is, de leszavaztuk volna a végső ajánlás szövegét. Hiller István végül azonban ennek a trükknek köszönhetően eredeti beszédét mondhatta el – amiben az ajánlásokat megköszönni –, igaz kissé terhelt környezetben, ugyanis bevonulását füttykoncert fogadta.
A 2007-es zánkai Diákparlament véleményem szerint jól volt megszervezve, legfőképpen azért, mert a sikerült elhitetni a diákokkal, hogy valóban számít a véleményük, a szavuk és beleszólhatnak az őket érintő ügyekbe. Hogy ez illúzió volt, csak a végén derült ki. Mindenesetre kíváncsian várom, hogy az akkoritól minden elemében különböző jelenlegi kormány és Oktatási Hivatal milyen Diákparlamentet hoz létre az általános és középiskolásoknak.
Diákparlament idén novemberben is lesz, az ezzel kapcsolatos kétségeinkről itt írtunk, a 320 fős gyűlés napirendje pedig a következő lesz:
1. Tanulási tapasztalatok és lehetőségek
2. Diákönkormányzatok működési tapasztalatai, jogainak érvényesülése
3. Intézményi szinten megjelenő, de ezt meghaladó jelentőségű kérdések
A 2007-ben módosított jelenlegi szabályozás szerint az oktatásért felelős miniszter - az Országos Diákjogi Tanács közreműködésével - három évenként összehívja a Diákparlamentet. A Diákparlament hivatalosan a diákok közoktatással kapcsolatos országos tájékoztató fóruma, amely az Országos Diákjogi Tanács előterjesztésében áttekinti a tanulói jogok érvényesülését, és ajánlást fogadhat el, melyben megfogalmazza véleményét, javaslatát.